1書法と美の着眼

 

起筆/Kihitsu

筆が入る起筆の瞬間から「書」は生まれます。起筆はその後に書かれる線に影響を与え、文字の形や作品全体の印象も左右する大切な部分です。

“Sho (Japanese calligraphy) “ is created just from the very beginning of your first stroke, or the second your brush touches the paper. Kihitsu is a critical point because it exerts great influence on the forms of characters and an entire impression of your pieces of works.

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起筆1:「順筆(じゅんひつ)」/Kihitsu 1 : “Jun-hitsu”

書こうとする線の左上方向から、素直に筆を入れる。自然で穏やかな起筆の形になります。

Make your brush touch the paper gently in the upper left direction from the point you intend to start writing. The kihitsu form will be natural and moderate.

起筆2:「逆筆(ぎゃくひつ)」/Kihitsu 2 : “Gyaku-hitsu” 

書こうとする方向と反対へ筆を入れて、穂先を巻き込むように。きりっとした強い起筆の形になります。

Make your brush touch the paper in the opposite direction to the point you intend to start writing, and then try to fold the point of a brush. The kihitsu form will be firm and solid.

起筆3:「直筆(ちょくひつ)」/Kihitsu 3 : “Choku-hitsu” 

筆を紙面に対して垂直に構えて、そのまま筆を入れる。丸みを帯びた起筆の形になります。

 
Hold your brush in the upright position and make your brush touch the paper. The kihitsu form will be roundish.

『日経おとなのOFF~木下真理子のおとなの書道塾』より 写真:大高和康 翻訳:鈴木桂子

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