9書法と美の着眼

 

隷書にみる収筆例/Examples of Shuuhitsu in Reisho style

起筆部分はもちろんですが、収筆という“各点画の仕上げとなる部分”も、文字を美しく見せる重要な決め手となります。

Not only Kihitsu but also Shuuhitsu or “the finish part of each stroke” is very significant for a beautiful appearance of the character.

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隷書にみる収筆例①/Examples of shuuhitsu in Reisho 1

「温」の最終画は波磔になります。

The last stroke of「温」is Hataku.

隷書にみる収筆例②/Examples of shuuhitsu in Reisho 2

「故」の左払いは、筆圧を維持してぐっと抑えます。

 
Restrain the Hidari-harai of「故」, maintaining the strength of your brushstroke.

隷書にみる収筆例③/Examples of shuuhitsu in Reisho 3

「知」の〈口〉は一画毎に、重なり合いを考えて収筆します。

Finish each stroke of〈口〉in「知」, considering that all of the strokes will be overlapped with each other.

隷書にみる収筆例④/Examples of shuuhitsu in Reisho 4

「新」の最終画は、抜くというより止めの意識で行います。

The last stroke of 「新」should be written with the awareness of Tome, instead of being swept.

『日経おとなのOFF~木下真理子のおとなの書道塾』より 写真:大高和康 翻訳:鈴木桂子

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