8書法と美の着眼

 

楷書にみる収筆例/Examples of Shuuhitsu in Kaisho style

起筆部分はもちろんですが、収筆という“各点画の仕上げとなる部分”も、文字を美しく見せる重要な決め手となります。

Not only Kihitsu but also Shuuhitsu or “the finish part of each stroke” is very significant for a beautiful appearance of the character.

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楷書にみる収筆例①/Examples of Shuuhitsu in Kaisho 1

「温」の最終画は止めになります。

The last stroke of「温」is Tome.

楷書にみる収筆例②/Examples of Shuuhitsu in Kaisho 2

「故」の左払いは、偏とのバランスも考えてスッと抜きます。

Sweep the Hidari-harai of「故」lightly, considering the balance with the left-hand side of the character.

楷書にみる収筆例③/Examples of Shuuhitsu in Kaisho 3

転折後の止めは、次画との重なり合いのバランスを考えます。

When you write Tome after Tensetsu, think of the overlapping balance with your next stroke.

楷書にみる収筆例④/Examples of Shuuhitsu in Kaisho 4

「新」の最終画は、筆先を整えながら徐々に抜いていきます。

Sweep the last stroke of「新」gently, settling the tip of your brush neatly.

『日経おとなのOFF~木下真理子のおとなの書道塾』より 写真:大高和康 翻訳:鈴木桂子

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