18書法と美の着眼

 

隷書/Reisho

中国の漢代(日本の弥生時代)に公式とされた書体。篆書が実用的に簡略化され、整えられました。現代では紙幣の「日本銀行券」の字や「読売新聞」の題字などに使われています。

It was an official style in the Han dynasty(the Yayoi Period in Japan). Tensho was practically simplified and arranged. Reisho is used today in the letters of「日本銀行券」 on bank notes and the title letters in「読売新聞」 on a newspaper, to name but a few.

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書き方/The way of writing

構造と書き方は、紙ではなく竹や木に書かれたことに由来しています。形は扁平で、縦画・横画は垂直・水平であることを意識します。波磔(はたく)という波状の右払いをすることが多く、筆圧を維持しながら右上方向に払い上げて書いていきます。

The structure and the way of writing come from the fact that Reisho were bore on pieces of bamboos and woods. The character shapes are supposed to be flat, and vertical strokes and horizontal strokes ought to be accurately vertical and horizontal. Wave-like Migi-harai known as Hataku are often used, and they can be written by sweeping into the upper right direction with keeping the strength of your brushstroke.

『日経おとなのOFF~木下真理子のおとなの書道塾』より 写真:大高和康 翻訳:鈴木桂子

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